Dominique Strauss-Kahn IMF-vezér és az egyik legnagyobb egyiptomi bank volt elnökének zaklatási ügye ráirányította a figyelmet az amerikai szállodákban dolgozó – rendszerint nőkből toborzott – személyzet kiszolgáltatott helyzetére.

Az IPS Newstól Aline Cunico eredt utána, mennyire jellemzőek ezek az esetek, a személyzet nőtagjainak zaklatása. Az interjúsorozat tanulsága szerint a különféle szexuális ajánlatok, bántó megjegyzések, vagy a zaklatás változatos formái rendszeresek a szállodai vendégek részéről. A menedzsment pedig legtöbbször szemet huny az esetek fölött – magas rangú, gazdag vendégeik védelmére kelve. A munkavállalók gyakran illegális bevándorlók, akik nem érvényesíthetik jogaikat, mert könnyen búcsút mondhatnak munkahelyüknek, ha panaszkodnak, illetve kitoloncolásuktól is tartaniuk kell.

A megszólaló munkavállalók arról meséltek, hogy a jól jövedelmező szálláshelyeken a szobalányok a hierarchia legalján helyezkednek el. Ha vízumuk sincs, a munkaadók gyakran inkább tulajdonukként és nem alkalmazottjukként tekintenek rájuk. Az egyik manhattani luxushotel recepciósa elmondta, hogy tudomása szerint azt alaposan szabályozzák, hogy mi a teendő, ha a vendég nem elégedett az alkalmazottakkal – ugyanakkor semmilyen felvilágosítást sem kapnak a dolgozók, mi a teendő, ha erőszakoskodnak velük.

A probléma nem éppen újkeletű, de a nyilatkozó alkalmazott optimista, szerinte a közelmúlt botrányai változást hozhatnak e téren. A DSK ügy helyszínéül szolgált Sofitel szállodalánc egyébként sietett leszögezni, hogy áll a rendőrség rendelkezésére az eset felderítésében, és hangsúlyozták, hogy már egy éve működtetik belsős panaszbejelentő vonalukat, amelyen „bármilyen rendkívüli helyzetet” jelezni lehet.

(Via: IPS News)