Az UNESCO (az ENSZ Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezete) kampánya a média világának és a hírek jobb megértésének terjesztésével veszi fel a harcot a nemi sztereotípiák ellen.
A március 8-án, a nemzetközi nőnapon kezdődő, „Nők csinálják a híreket” (Women Make the News) névre keresztelt kezdeményezés azt szeretné elérni, hogy a társadalom média és hírértési képességének (MIL – Media and Information Literacy) javításával járuljon hozzá a műsorokban és sajtótermékekben tükröződő gender-nézőpontok felismeréséhez, jobb megértéséhez.
Mint írják, a kormányok, civil szervezetek és nemzetközi testületek éveken át a média kínálati oldalára fókuszáltak. A sajtótól elvárták, hogy demokratikus kötelezettségeinek megfelelően egyenlő arányban és fair módon mutassák be a két nem képviselőit. Az UNESCO most továbbmenne, és a média fogyasztói oldalára, tehát a tájékozódó állampolgárok viselkedésére is hatni szeretne kampányával. A remények szerint a tájékozottság és a tudatos média-fogyasztás elterjedése révén növelhető a szerkesztőségekre gyakorolt nyomás, hogy kiegyensúlyozott, a gender-szempontoknak is megfelelő műsorok, írások szülessenek.
Az UNESCO szerint az idei év kampánytémája egyaránt fontos a nemzeti és nemzetközi újságírói és média-szervezetei, és a gender-kérdésekkel foglalkozó civil csoportok számára. Partnerei révén ezért az UNESCO minden ilyen szervezetet és érdekképviseletet, a kommunikáció vagy a női jogok iránt érdeklődő szakmai társaságot felkér, hogy osszák meg gondolataikat az ENSZ-szervezettel.
Az UNESCO többek között arra kíváncsi, hogy milyen helyi kezdeményezések történtek a média és hírértési képességek javítására, milyen előrelépést vártak, illetve tapasztaltak a nőkkel szembeni előítéletekben azok a szervezetek, amelyek megpróbálkoztak ezzel.
A szervezet március végéig várja a tapasztalatokat, értékeléseket és meglátásokat a kampánynak szentelt weboldalán. A jobb fölső sarokban található „Join the Campaign” ikonra kattintva lehet megírni a véleményeket és tapasztalatokat.
Utolsó kommentek