Jól ismert probléma, hogy a matematikára épülő reáltudományok művelői és egyetemi hallgatói között alulreprezentáltak a nők. De vajon miért van ez, és hogyan lehetne több lánnyal megszerettetni e diszciplínákat már iskoláskorban?

A Luxemburgi Egyetem Oktatás-mérhetőségi és Alkalmazott Kognitív Tudományok Központja (Center for Educational Measurement and Applied Cognitive Science – EMACS) kutatói arra jutottak, hogy az egyes tudományok, tantárgyak tálalása, példákkal való illusztrációja felelhet a korán kialakuló rokon- vagy ellenszenvért. Márpedig a tankönyvekben olvasható, vagy a tanárok által idézett példák rendszerint férfias kontextusban mutatják be a szóban forgó tudományok alkalmazhatóságát.

A kutatók azt találták, hogy amennyiben a fizika, informatika vagy statisztika példái a lányok számára kézzelfogható kontextusban kerülnek bemutatásra, akkor sokkal inkább felkeltik az iskoláskorú lányok figyelmét. Ha például a lézeres plasztikai beavatkozás vagy az online vásárlások gazdaságossága kerül terítékre, akkor több lelkesedést és figyelmet tanúsítottak a lányok, mint egy rakéta pályára állításához szükséges erő vagy egy autóbaleset valószínűségének meghatározása iránt.

A tanulmány egyik szerzője, Dr. Sylvie Kerger szerint a lányok a szociális és valóságos kontextusok irán voltak fogékonyabbak a kutatás során, míg a fiúkat inkább a mechanika és az absztrakt értelemben vett technológia vonzotta. Kerger azonban hangsúlyozta, nem az a megoldás, hogy külön órákat kellene tartani fiúknak és lányoknak. Ehelyett az egységes tananyag árnyaltabb és kiegyensúlyozottabb bemutatását javasolja a kutató.

(Science Daily alapján)