Egész napos meghallgatásokat tartott február 24-én az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsának (ECOSOC) Nők Helyzetével Foglalkozó Bizottsága. Közel hetven ország képviselője fejtette ki álláspontját arról, hogyan lehetne megvalósítani a női esélyegyenlőséget.

A felszólalásokban közös pontként jelent meg az oktatásnak tulajdonított kiemelt szerep. A felszólalók – köztük miniszterek és magas rangú kormány-hivatalnokok – egyetértettek abban, hogy az oktatás és szakképzés egyedülálló „sokszorozó hatása” miatt a gazdasági fejlődés hajtóereje, a béke és egyenlőség elérésének ösztönzője. Emellett a gyermekkori és várandósággal kapcsolatos halálozások visszaszorításában is jelentős eredményekre képes. Növeli a vállalkozó kedvet, új munkahelyeket teremt. A felszólalók szerint a jobb oktatás a nők elleni erőszak visszaszorításában is megkerülhetetlen eszköz.

Több fejlődő ország jelentős eredményekről számolt be a Bizottság előtt. Szenegál, Tanzánia és Törökország is elérték a nemi paritást az alapfokú oktatásban. Ehhez sokféle intézkedésre volt szükség. A török falusi bentlakásos iskolák kiépítése, vagy a külön női tisztálkodó helyiségek biztosítása a tanzániai iskolákban, egyaránt fontos lépés volt a kitűzött cél eléréséhez.

Azokban az ENSZ-tagállamokban, ahol az alapfokú oktatásban már biztosított a nemek egyenlő részvételi aránya, a közép- és felsőfokú oktatásban igyekeznek javítani a helyzeten. Ez nem csak a felvett diákok arányának monitorozását jelenti – a végzősök között is meg kell őrizni a nők, lányok egyenlő arányát. Namíbiában például új kezdeményezés indult, hogy a tizenéves anyák a gyerekszülés után is folytassák, fejezzék be tanulmányaikat.

Számos ország elismerte, hogy bár a felsőoktatást elkezdő és befejező hallgatói között összességében többségben vannak a nők, látványosan alacsony az arányuk a matematika alapú „reál-tudományok” területén. Ez a jelenség a fejlett és fejlődő országokban egyaránt jól ismert. A leggyakoribb ellenlépés nők számára kiírt ösztöndíjak meghirdetése. Argentínában például az e területeken megítélt ösztöndíjak 47 százalékát női hallgatók nyerték el.