Az már nem számít újdonságnak, ha egy nő áll a keverőpult mögé, de a berlini techno-szcéna hölgy képviselői arra panaszkodnak, hogy keményebben meg kell dolgozniuk a sikerért, mint férfi kollégáiknak – jelenti a The Local angol nyelvű német hírportál.
Berlin a techno (egyik) fellegvára Európában. Paul van Dyk DJ-sztár szerint még a város két felének valódi összeforrásában is szerepet játszott a zenei irányzat az 1990-es évek során. Bár a női producerek és lemezlovasok évek óta jelen vannak az élmezőnyben – Suzi Wong vagy Electric Indigo rendszeres headliner, azaz kiemelt fellépő – a techno DJ-k világa még ma is „férfi klubnak” számít. A fellépőkről, előadókról kialakult, sztereotip kép szerint e DJ-k borostás, szemüveges, kicsit különc fiatal férfiak. Így nem is meglepő, hogy egy nő, lány nehezebben veteti észre magát ugyanezen a területen.
DJ Kritzkom, polgári nevén Marine Druont 2007 óta pörgeti a korongokat Berlinben. Úgy véli, női tehetségben nincs hiány, de a nagyobb bulikon meg kell küzdeni azért, hogy nő lehessen a vezető név a promóció során, vagy, hogy a legjobb időpontokban keverhessenek. – A kisebb helyekkel nincs is gond, de a nagyobb partik esetében, vagy a komolyabb lemezkiadókkal és PR-cégekkel meg kell küzdenünk – mondja.
Camea Hoffman, azaz DJ Camea szerint is férfias szakma a techno DJ-ké, de minden vállalkozó kedvű lányt bátorítani szeretne arra, hogy fogjon bele a keverésbe. – Néha elég frusztráló tud lenni. Nem állítom, hogy napi szinten akadályozna a munkámban, hogy nő vagyok, de az is tagadhatatlan, hogy lenne még min javítani – fogalmaz Camea. Bár a techno szikár stílusa talán inkább kedvez a férfias, macho imázsnak, Hoffman szerint a nők, talán épp ezért is, új színt tudnak hozni ebbe a világba.
Monika Kruse, az egyik legsikeresebb német techno DJ szerint az emberek sokszor hiszik, hogy csak megjelenésük miatt hívják játszani a csinos női DJ-ket. De eközben oda kell figyelni arra is, hogy az előadó ne legyen túl kihívó, mert azzal csak táptalajt adna a spekulációknak. A férfi lemezlovasoknak kevesebb elvárást kell teljesíteniük a megjelenésükkel kapcsolatban. – Ugyanolyan ez, mint az élet más területein – sommázta véleményét.
Hoffman és Kruse egyetértenek abban is, hogy a saját lemezkiadó elindítása jelenti a kerülőutat, amivel a férfi-dominancia alatt álló szcénában érvényesülni tudnak női fellépők. Kruse 1999-ben alapította Terminal M nevű kiadóját, Hoffman pedig Clink Recordings első embere is egyben.
Utolsó kommentek