Kevesebb nő tanul fizikai tudományokat, és átlagosan rosszabb eredményekkel, mint férfitársaik. A Science-ben publikált és a ScienceDaily hasábjain bemutatott amerikai kutatás szerint azonban ennek oka inkább pszichológiai tényezőkben és az előítéletekben rejlik, semmint a nemek különböző képességeiben.

A University of Colorado kutatói arra jutottak, hogy ha az egyetemi vizsgák előtt a női fizika-hallgatókkal rövid esszét írattak olyan fontos értékekről, mint a barátok és a család, a tanulás vagy épp a zene pozitívumai, akkor jegyeik egy teljes osztályzatot javultak. A jobb tanulmányi eredmények mellett a tananyag alaposabb megértése is kimutatható volt e módszerrel. A kutatók szerint az érzelmi megerősítést nyújtó, így nyugtató hatású esszék azért segítettek, mert csökkentették a negatív prekoncepciók okozta stresszhatást. A legnagyobb javulást épp azon nők esetében mérték, akik hittek abban, hogy a fizika alapvetően „férfi-tudomány”.

A kutatást vezető Akira Miyake professzor hangot adott meglepettségének, amiért az eredményekben a tudományterület iránt érdeklődő felsőoktatási hallgatók esetében is ekkora szerepet játszik az érzelmi bizonytalanság. Tiffany Ito, a tanulmány társszerzője szerint úgynevezett identitás-fenyegetést jelent a klasszikus előítéletet elfogadó, tehát a szakterületet elsősorban férfi-területnek tartó nők számára, ha jobban vagy ugyanolyan jól teljesítenek, mint a férfi hallgatók. – Ez különösen a kiélezett vizsga-szituációkban ronthat jelentősen a teljesítményen – jegyezte meg a kutató.

Vajon hány területen állnak még mindig tradicionális előítéletek a nemek közötti, „mérhető és bizonyított” különbségek hátterében?