„Ha a nők dohányozni kezdenének, az felérne egy aranybányával a kertünk végében.”

A dohányipar már 1928-ban felismerte, hogy a kezdetben elsősorban a férfiak élvezeti cikkeként pozicionált cigaretta eladásait a női fogyasztók megszólításával tudja jelentősen gyarapítani. A nők rábírása a füstölésre továbbra is világszerte követett cél. A világ dohányosainak csupán ötöde nő, de számuk gyorsan növekszik több országban is.

Az ENSZ rádióadásában nyilatkozó Nancy Brinker, a WHO (Egészségügyi Világszervezet) rák-ellenes jószolgálati nagykövete – és az Egyesült Államok korábbi budapesti nagykövete – szerint a „dohány-járvány” százmillió életet követelt a XX. században, többet, mint a malária, a TBC és a HIV vírus együttvéve, a XXI. században pedig további egymilliárd ember halálát okozhatja. Brinker szerint a dohányzás és a női egészség ügye szorosan összefügg. Sokszor nők a közösségek középpontjai, akik a gyereknevelést, ápolást és a tanítást végzik. Ezért a közegészségügyi erőfeszítések során is kitüntetett figyelmet kell nekik szentelni.

A műsorban szintén megszólaló Margaretha Haglund, a Nők a Dohányzás Ellen Nemzetközi Hálózat végrehajtó tanácsának tagja szerint az 1920-as években kezdődött a nők megcélzása dohányreklámokkal. 1928-ban az American Tobacco elnöke úgy fogalmazott, „ha a nők dohányozni kezdenének, az felérne egy aranybányával a kertünk végében”. Az iparág épp ezért követ négy alapelvet, hogy minél több női fogyasztót szerezzen: a cigarettának a célcsoport számára kívánatosnak, társadalmilag elfogadottnak, könnyen hozzáférhetőnek és olcsónak kell lennie.

Dr. Armando Peruga, a WHO Dohánymentes Kezdeményezésének munkatársa arról beszélt, hogyan adják el a nőknek a cigarettát. A különleges termékdesign, például parfümökre emlékeztető cigarettásdobozok, egyes színek és ízek, mint a rózsaszín és a mentol alkalmazásával teszik a nők számára elfogadhatóbbá, vonzóvá termékeiket. A marketing része az is, hogy olyan, nők számára kívánatos értékekkel igyekeznek összekapcsolni a dohányzást, mint a függetlenség és a szabadság. Peruga szerint a filmvásznon és a képernyőn feltűnő, füstöt eregető sztárok hatása is óriási abban, hogy sok fiatal dohányozni kezd – mindkét nemből.

(ENSZ Rádió)