Hol vannak a női vállalkozói szerepmodellek?

Vishal Gupta, a Binghamton University kutatója szerint máshogy kellene tanítani és bemutatni a vállalkozások világát, az üzleti ismereteket – főleg a nőknek. Hol vannak a női vállalkozói szerepmodellek? – tette fel a kérdést a szakember. Ha bármelyik könyvet kinyitjuk a témában, csak férfiakkal találkozunk bennük. Ha bekapcsoljuk a tévét, a vállalkozásokról csupa Bill Gates és Steve Jobs beszél. A sikeres női vállalkozókról eközben alig hallani. Természetesen példákból nem lenne hiány. Oprah Winfrey vagy Estée Lauder példája ugyanilyen inspiráló lehetne Gupta szerint – ha eleget beszélnének róluk.

- Vannak, akik szerint a nemek különbözősége örök kérdés és probléma, hiszen az idők kezdetétől velünk van. Én azonban szerettem volna alaposabban is körüljárni ezt a kérdést: tényleg máshogy viselkednek a nők és férfiak az üzleti életben? – mondta a vállalkozások működését kutató szakember.

Ezért társaival közösen kísérletbe fogott, közgazdász-hallgatók bevonásával. A véletlenszerűen csoportokba osztott 465 egyetemista rövid írásokat kapott, amelyek a sikeres vállalkozókra jellemző tulajdonságokat mutatták be. Az egyik ilyen cikk egyszerűen annyit állított, hogy a vállalkozási ismereteket legjobban az üzleti oktatás során lehet elsajátítani. A második változat szerint az agresszió és a kockázatvállalás, tehát jellemzően férfiakkal asszociált tulajdonságok jellemzőek a sikeres vállalkozókra. A harmadik írás a rendszerint nőkkel kapcsolatban emlegetett képességek, a hálózatépítés és a szociális készségek szükségességét emelte ki. Volt egy negyedik csoport is, akik leírása szerint azokból lesznek a jó vállalkozók, akik a férfias és nőies vonásokat egyaránt bírják.

A cikkek feldolgozása után megkérdezték az alanyokat, hogy mekkora késztetést éreznek a vállalkozói pálya iránt. Kiderült, hogy a férfias értékeket magasztaló írás elolvasása a saját vállalkozás beindítására sarkallta a férfi kísérleti alanyokat, és elbátortalanította a nőket. A nőies vonásokat középpontba állító cikk azonban nem bátorította fel a nőket – valószínűleg azért, mert olyannyira ellenkezik a mindennapok során megfigyelt vagy hallott történetekkel.

A női résztvevők csak azokban a csoportokban mutattak a férfiakéval azonos késztetést a saját vállalkozásra, ahol a szükséges készségeket és személyiség-vonásokat gender-semlegesen mutatták be. Gupta maga is meglepődött az egyértelmű eredményeken: a társadalmi hitek, előítéletek alapvetően befolyásolják a vállalkozási hajlandóságot. Az eredmények alapján a kutató arra jutott, hogy a vállalkozói létet célszerű mindig mindkét nem számára választható opcióként bemutatni.

Gupta szerint meg kell változtatni a vállalkozókról épített képet a társadalomban. Míg a sikeres férfi vállalkozókat szerepmodellként ajánlják a filmek és a média, addig a karriert építő nők önzőnek, családjukat elhanyagolónak tűnnek. A hollywoodi sikerfilmeknek ugyanúgy változniuk kell e téren, mint a gazdasági tankönyveknek – állítja.

(Science Daily cikke alapján)