Vajon tényleg a lányok színe a rózsaszín? És milyen hatással van a kisgyerekek viselkedésére, fejlődésére, hogy mivel játszanak? Ennek jár utána a Guardian írása.

A közelmúltban a J Crew amerikai ruházati bolthálózat vezetője provokatív fényképeket tett közzé, amelyen kisfia körmeit épp rózsaszínre lakkozza. Az eset nyomán kibontakozott vitában egyértelmű többségbe kerültek azok, akik szerint a rózsaszín a lányoknak való árnyalat. Jól látszik ez a játékboltok kínálatán is, ahol a fiúk és lányok szórakoztatására szánt portéka világos - de kimondatlan - színkódokkal van elválasztva. Míg a lányoknak rendre a rózsaszín csomagolású termékeket szánják, addig a fiúknak a "komolyabb", "férfiasabb" tónusok dukálnak. Vajon hogy alakult ez ki? És hogyan befolyásolja a viselkedést ez a gyermekkortól sulykolt minta?

Az első, széles körben végzett színpreferencia-vizsgálatot még a 19. század végén végezték. A chicagói világkiállításon a vendégek körében végzett felmérés eredménye az volt, hogy a legtöbb ember kedvenc színe a kék, a nők körében pedig valamivel magasabb a piroshoz közelálló árnyalatok népszerűsége, mint a férfiak esetében.

2007-ben Anya Hurlbert professzor vizsgálatai ugyanezt erősítették meg. Hurlbert lehetséges magyarázatot is kínált a jelenségre. Szerinte az evolúció története folyamán a nők feladata volt a színes - főleg vöröses - bogyók összegyűjtése, így nagyobb affinitás alakult ki bennük a szín és rokon-árnyalatai iránt. A média örömmel és kritika nélkül vette át ezt az értelmezést.