Sok szó esik az afgán háború véres valóságáról, az útszéli robbanóeszközök követelte halálesetekről, de kevesebb említést kap az a párhuzamosan zajló csata, ami az afgán társadalom és állam újraszervezéséért folyik. A Talibán uralmának egyik szimbolikus, a nyugati hírfogyasztók számára sokkoló eleme a női jogok szinte teljes tagadása. Ennek részeként minden lehetséges eszközzel igyekeznek ellehetetleníteni a lányok taníttatását is.

Kabulban az UNICEF és a japán kormány 24 millió dolláros segélyprogramja révén érdemi előrelépést remélhetünk. Ezer új tanterem épül a következő hónapokban, és az 58 új iskola lányok számára is nyitva áll majd – adta hírül december 30-án az ENSZ rádióadója.

Az adásban megszólaltatott Dr. Faruk Wardak oktatási miniszter szerint az új oktatási intézmények az ő gyerekkorában még ismeretlen „luxus-berendezéssel”, például székekkel és szilárd tetővel várják a tanulni vágyókat. Az UNICEF képviselője szerint a program eredményeképp 150 000 diák számára nyílik meg a tudás kapuja. A kezdeményezést mintegy háromezer tanár és tanító felkészítése kerekíti ki.

Az ENSZ női esélyegyenlőséggel foglalkozó ügynöksége, az UNIFEM legfrissebb jelentése szerint az elemi oktatásba beiratkozó a fiúk és lányok közötti különbség a legszegényebb országokban 1990 és 2000 között öt százalékkal csökkent. Azonban – jegyzi meg a jelentés – a valódi kihívás, hogy az iskolát elkezdő lányok végül képesítést is szerezzenek. Afganisztánban épp ezért több nyugodt évnek kell eltelnie, hogy a most kezdődő program első eredményei kézzelfoghatóvá váljanak. A női iskolázottság és egyenjogúság a plurális, demokratikus társadalmi berendezkedés egyik fontos sarokköve lehet a sokat szenvedett országban.